Wednesday, August 31, 2011

فراخوان فعالین حرکت ملی آزربایجان در تبریز برای اعتراض به خشکیدن دریاچه اورمیه

فراخوان فعالین حرکت ملی آزربایجان در تبریز برای اعتراض به خشکیدن دریاچه اورمیه
مردم شریف و قهرمان تبریز
آنچنان که می دانید سالهاست فعالین حرکت ملی آزربایجان ندای خشکیدن دریاچه مظلوم اورمیه را سر می دهند. سالهاست که فریاد میزنند و جوابی نمی شنوند که هیچ ، بلکه بر عکس دشمن راسیست مرکزی با رد دو فوریتی طرح عملیات آبرسانی دریاچه اورمیه در مجلس عملاً نشان میدهد که این دریاچه از طرف حاکمیت عامدانه در حال خشکاندن است.
از این روی شنبه هفته گذشته 5 شهریور ماه 90 مردم قهرمان اورمیه دست به اعنراض گسترده ای علیه حاکمیت راسیستی ایران زد ده ها هزار از جوانان غیور اورمیه ، مردان و زنان دلیر این شهر تاریخی آزربایجان نشان دادند که آزربایجانی زمانی که صحبت از کیان و هستی وطنش در میان باشد بی هیچ تردید مقابل دشمنانش با غیرت و صلابت خواهد ایستاد . در همین روز مردم قهرمان تبریزنیز با حضور خود در خیابانها نشان دادند که قلب آزربایجان در تلاطم است . اگر در آن روز نتوانستیم قیامی همه گیر را در تبریز شاهد باشیم دلیل آن شدت خفقان موجود و ایجاد شرایط پادگانی در محله های شهر تبریز بود .
اما امروز ما می خواهیم به دشمن بار دیگر نشان دهیم که تبریز همیشه در صحنه است ، خیابانهای تبریز هنوز هم بوی قهرمانی می دهند صدای شیهه اسبهای پدرانمان هنوز هم که هست از خیابانهای تبریز قدیم به گوش می رسد .
لذا ما فعالین حرکت ملی آزربایجان تبریز ، از کلیه شهروندان غیرتمند تبریزی می خواهیم روز شنبه 12 شهریور 1390 بار دیگر همگام با مردم اورمیه در خیابانها حاضر شده و اعتراض مدنی خود نسبت به سیاستهای تبعیض آمیز حاکمیت بر علیه آزربایجانیها را نشان دهند .
مکان تجمع مدنی : تبریز ، خیابان راسته کوچه ( بازار آغزی ) ساعت : 18

( شش عصر)

بیانیه و فراخوان مهم فعالان حرکت ملی اذربایجان- اورمیه

بیانیه و فراخوان مهم فعالان حرکت ملی آذربایجان - اورمیه
بیانیه و فراخوان فعالین حرکت ملی آذربایجان-اورمیه- پیرامون حوادث خونین پنجم شهریور در آذربایجان
پنجم شهریور، شهر اورمیه شاهد حوادثی خونین بود که از یک سو غرور و اراده ملی ملت آذربایجان را به نمایش گذاشت و از سویی نیز کرامت انسانی توسط گروه های چماق دار بسیجی و نیروهای ضد شورش دولت ایران لگد مال شد.
تجمع آرام و مدنی هزاران نفر از مردم اورمیه در اعتراض به خشک کردن عمدی دریاچه اورمه با یاغی گری ماموران دولتی چنان به خشونت کشیده شد که صد ها نفر را راهی بیمارستان ها و بازداشت های نا معلوم اداره اطلاعات و نیروی انتظامی و سپاه پاسداران کرد و البته شایعاتی نیز در شهر پیچید که دو نفر از عزیزان به شهادت رسیده اند که هنوز به دلیل شرایط سخت امنیتی صحت و سقم این مسئله برای ما نیز پنهان است.
دولت جمهوری اسلامی ایران با تجربه سی ساله سرکوب اعتراضات مردمی و حذف فیزیکی فعالین دگر اندیش که امروزه به همراه ارتشیان سوری در خیابان های سوریه نیز آن را تمرین می کند با بستن دستگیر شدگان به درخت ها و تیر برق های خیابان ها و ضرب و شتم وحشیانه آنها و شلیک مستقیم به سوی مردم خون انسان ها یی را که تنها گناهشان دفاع از دریاچه اورمیه بود بر زمین ریختند.
شهر قهرمان تبریز نیز که روز سیزده فرودین امسال شاهد تجمعاتی در حمایت از دریاچه اورمیه بود بار دیگر روز شنبه پنجم شهریور قدرت نمایی سربازان دولتی و سرکوب اعتراضات خیابانی را مشاهده کرد ودر عرض چند روز ده ها نفر از فعالین ملی آذربایجان به صورت غیر قانونی بازداشت و به مکان های نامعلومی انتقال یافتند.
ما فعالین حرکت ملی آذربایجان –اورمیه-ضمن ابراز همدردی با خانواده های مجروحین و بازداشت شدگان حماسه پنجم شهریور از همه ملت آذربایجان خصوصا بانوان قهرمانی که لیاقت و غیرت خود را در خیابان های اورمیه به رخ همه کشیدند قدردانی کرده و از فعالین حرکت ملی آذربایجان در همه شهرهای آذربایجان و ساکن در کشورهای خارج به دلیل اتحاد و همبستگی بسیار خوب که نشان از قدرت حرکت ملی آذربایجان دارد تشکر می کنیم و امیدواریم که در روزهای آتی نیز با ارداه و همبستگی ملی مبارزه و دفاع از دریاچه اورمیه را تداوم بخشیم.
همچنین شنیده ها حاکی از آن است که بسیاری از فعالین اجتماعی و سیاسی تهران نیز خواهان برگزاری تجمعاتی در ابراز همدردی با مردم آذربایجان و دریاچه اورمیه هستند. ما با ابراز خشنودی، امیدواریم که با درک مطالبات متقابل بتوانیم اتحاد لازم را بین نیروهای آزادیخواه را بوجود آوریم.
ملت شریف آذربایجان
ما به عنوان فعالین حرکت ملی آذربایجان- اورمیه- با اعتراض شدید به سرکوب خونین مردم در شهرهای تبریز و اورمیه اعلام می کنیم که اعتراضات ملت آذربایجان در روز شنبه حرکتی احساسی و کور نبوده و بر مطالباتی استوار است که تا رسیدن به آن همچنان به اعتراض خود ادامه خواهیم داد. بنا براین عصر روز شنبه دوازدهم شهریور بار دیگر در میادین و خیابان های شهر اورمیه گرد هم می آییم تا یک بار دیگر خواسته های خود را به صورت مدنی به گوش همه برسانیم. امیدواریم که فرزندان قهرمان ستارخان در دیگر شهرهای آذربایجان و آزادیخواهان دیگر شهرها نیز به یاری برادران خود در شهر های تبریز و اورمیه بشتابند.
مطالبات ملت آذربایجان در تجمع اعتراضی روز شنبه دوازدهم شهریور بر این پایه ها استوار خواهد بود:
توقف فوری سیاست خشک کردن عمدی دریاچه اورمیه
- انجام اقدامات فوری و ملموس برای جلو گیری از خشک شدن دریاچه اورمیه
- عذر خواهی دولت و رئیس مجلس شورای اسلامی و نمایندگانی که به ملت آذربایجان اهانت کرده اند
-استعفای استاندار آذربایجان غربی به عنوان مسئول اول شورای تامین استان که دستور شلیک مستقیم به مردم بی گناه را داده است
- محاکمه و معرفی فوری عاملین سرکوب خونین شهر اورمیه
- آزادی همه زندانیان سیاسی و بازداشت شدگان روزهای قبل و روز پنجم شهریور در شهر تبریز و اورمیه
- جبران خسارت مالی کسانی که اموالشان توسط نیروهای یگان ویژه صدمه دیده است.
- توقف استفاده از کلمات اهانت آمیز همچو اراذل و اوباش و... علیه مردم معترض در مطبوعات و رسانه های دولتی وعده دیدار: روز شنبه دوازدهم شهریور ماه ساعات : شش عصر
مکان: میدان ولایت فقیه- خیابان امام- خیابان عطایی- خیابان بعثت- خیابان خیام جنوبی- خیابان کاشانی- میدان ایالت
همه ملت آذربایجان،فعالین حرکت ملی آذربایجان و آزادیخواهان سراسر ایران را دعوت می کنیم با برگزاری تجمعاتی در این روز مردم شهر تبریز و اورمیه را تنها نگذارند.


فعالین حرکت ملی آذربایجان- اورمیه


هفتم شهریور هشتاد و نه-

بیانیه حزب سبزهای آلمان برای نجات دریاچه اورمیه

بیانیه حزب سبزهای آلمان برای نجات دریاچه اورمیه
دویچه وله : حزب سبزها در بیانیه‌ای پیرامون خشک شدن دریاچه اورمیه، دولت آلمان و شرکای اروپایی آن را به شرکت فعال در کاهش ابعاد این "فاجعه " فراخوانده. این حزب خواهان آزادی کسانی نیز شده که در اعتراض به وضع دریاچه دستگیر شده‌اند.
کلاودیا روت، رییس حزب سبزهای آلمان، بیانیه‌ای در ارتباط با وضعیت اکولوژیکی دریاچه اورمیه صادر کرده است. این بیانیه در پی تظاهرات انجام شده در شهرهای اورمیه و تبریز در روز شنبه ۲۷( اوت /پنجم شهریور) و دستگیری تعدادی از معترضان نوشته شده است.
در بیانیه آمده که اکسیون‌های جاری در آذربایجان برای حفظ دریاچه اورمیه، نیاز به توجه و پشتیبانی بین‌المللی دارند و "فاجعه اکولوژیک" کنونی در این دریاچه را نباید موضوعی صرفا داخلی در ایران تلقی کرد.
بیانیه تصریح کرده که دولت ایران علاوه بر ناکارایی در مهار این مشکل، چشم خود را بر مطالبات مردم منطقه نیز بسته و فعالان زیست محیطی و افراد معترض به وضع دریاچه اورمیه را متهم به جدایی طلبی می‌کند.
حزب سبزها از دولت جمهوری اسلامی خواسته است که ضمن دادن اجازه ورود سازمان‌ها و کارشناسان محیط زیست به ایران، اطلاعات لازم در باره دریاچه اورمیه و سیاست آب‌رسانی به آن را نیز به آنها ارائه کند. در بیانیه تاکید شده که فرصت زیادی برای کند کردن روند خشکیدن دریاچه و کاستن از بحران زیست محیطی موجود باقی نمانده است.
کلاودیا روت هم‌چنین از دولت آلمان و شرکای اروپایی آن خواسته که از کلیه کانال‌های تماس خود با جمهوری اسلامی ایران برای ارائه کمک‌های فنی و کارشناسانه، به منظور نجات دریاچه اورمیه بهره گیرد.
حزب سبزها خواستار آزادی کلیه کسانی نیز شده که در جریان اعتراض‌های روز شنبه (۲۷ اوت/پنجم شهریور) در شهرهای میانه، تبریز یا اورمیه دستگیر شده‌اند. در بیانیه با اشاره به خسارت های کشاورزی و اقتصادی در منطقه پس از خشک شدن دریاچه اورمیه، تاکید شده که مردم منطقه حق بهره‌مندی از محیط زیست سالم و زندگی در شرایط مناسب را دارند.
سرکوب تظاهرات اعتراضی در آذربایجان
نیروهای امنیتی در جریان اعتراض مردم شهرهای تبریز، اورمیه، میانه در روز شنبه، ده‌ها نفر را بازداشت کرده‌اند. به گزارش شاهدان عینی، کانون اعتراض‌های مردم تبریز در میدان "امام" این شهر بوده و ماموران امنیتی با شلیک گاز اشک‌آور، تظاهرکنندگان را پراکنده کرده‌اند. از تعداد بازداشت شدگان و محل نگاهداری آنها خبر تایید شده و موثقی در دست نیست.
پیش از این ۲۲ نماینده آذری زبان مجلس نیز با نوشتن نامه‌ای به هیات رییسه مجلس خواستار رسیدگی جدی و قانونی به بحران دریاچه اورمیه و پاسخگویی دولت در قبال تبعات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ناشی از روند خشک شدن دریاچه اورمیه شده بودند.
دریاچه اورمیه، دومین دریاچه بزرگ آب شور دنیا و بیستمین دریاچه بزرگ جهان است. این دریاچه از سال‌ها پیش به دلایلی چون احداث جاده میان‌گذر، سد سازی در مسیر رودخانه‌های تامین آب آن و کاهش بارندگی در معرض نابودی و تبدیل به یک شوره‌زار قرار گرفته است. در سال ۱۳۸۰، وضعیت این دریاچه پس از کاهش عمق شش متری آن، بحرانی اعلام شد. در حال حاضرعمیق‌ترین بخش این دریاچه دو متر ژرفا دارد
.

Thursday, August 25, 2011

بیانیه فعالان ملی اردبیل در حمایت از دریاچه اورمیه

بیانیه فعالان ملی اردبیل در حمایت از دریاچه اورمیه
چهارشنبه ۲ شهريور ۱٣۹۰ - ۲۴ اوت ۲۰۱۱
بار دیگر شوونیسم فارس دست خود را از آستین مجلس بیرون آورد و این بار هر چه عریانتر قصد و نیت خود را ماند اسلاف خویش نشان داد که همانا نابودی آذربایجان و هر آنچه در آن است از کوه و دریاچه گرفته تا ملت آن، و در آخرین اقدام شنیع خود با دادن رای منفی به طرح دو فوریتی نجات دریاچه اورمیه نشان داد که اندک کورسوی امید نیز از سوی سیستم شوونیسم فارس جایش را به ناامیدی داده و این مثل پدرانمان را به یاد آورد که « ائلینه آرخالانان، بئلی بوکولمز » .
اما این اقدام عمال شوونیسم فارس و مسائل بعد از آن دو نکته بسیار مهم را برای فعالین حرکت ملی ثابت نمود، تا شاید از این پس در عملکردهایشان دچار آزمون خطا نگردیده و با عبرت از گذشته خود با استقامت تمام و ایمان تزلزل ناپذیر به راه خود ادامه داده و دچار کجروی ها نگردند
1.

اولین نکته عبرت اموز از حوادث ذکر شده این است که فعالین ملی نباید نوک پیکان انتقاداتشان را به سمت اشخاص معلوم الحال چه به عنوان نمایندگان مناطق تورک نشین و چه به عنوان دیگر مناطق بگیرند، بلکه فعالیت ها و افشاگری هایشان را در جهت بر ملا ساختن سیستم شوونیستی فارس و ریشه کنی آن متمرکز نمایند و بدانند که از این امامزاده حاجتی عاید کسی نگردیده و با تغییر اشخاص نیز چرخ بر همان پاشنه خواهد چرخید .
2.

دومین نکته عبرت آموز و مهم این حوادث ،اتفاق نظری است که در سایت ها و محافل رسمی و مجازی بر سر این موضوع وجود دارد و نوید مسرت بخشی است که از ناکامی سیاست های تفرقه افکنانه که در چندین سال اخیر بوسیله عوامل شوونیسم فارس و برخی عناصر سست عنصر و منفعت طلب دوست نما در حال ریشه دوانی در بین فعالین ملی بود، حکایت دارد. اورمو گؤلو نشان داد که آذربایجان و فعالین آن به هر چه در سرزمین آبا و اجدادی خود می گذرد عکس العمل قاطع و یکسان نشان خواهند داد . فرقی نمی کند روزی تخریب ارک تبریز ، روزی تخریب مکان های تاریخی سولدوز و روز دیگر خشکانیدن دریاچه اورمیه، همه از زنجان، قزوین و همدان گرفته تا اردبیل، تبریز و اورمیه به یک اندازه مسئول هستیم.
در پایان با ذکر این مطلب که فعالین ملی اردبیل همگام با دیگر مناطق آذربایجان ضمن محکوم نمودن اقدام نمایندگان شوونیسم فارس و اعلام حمایت از حرکت های اعتراضی پیش رو، تاکید می کنیم که فعالین ملی اردبیل به پشتوانه قدرت لایزال ملت آذربایجان و فرزندان غیور ساوالان اعلام می دارند اگر در روزهای آینده اقداماتی در جهت احیای دریاچه اورمیه صورت نگیرد، فعالین ملی اردبیل در هر زمان مقتضی و با رعایت چارچوب مصالح حرکت ملی آذربایجان و همچنین منافع ملی مان، حماسه ای دیگر از جنس قیام خرداد 85 را رقم خواهند زد با این تفاوت که دامنه ای آن محدود نخواهد بود، زیرا ملت آذبایجان بیدارتر و مجربتر از پنج سال پیش گردیده اند
.
www.oyrenci.com/news.php?id=6184 ازسایت

Tuesday, August 23, 2011

فراخوان اعتراضی فعالین حرکت ملی آذربایجان

فراخوان اعتراضی فعالین حرکت ملی آذربایجان
در روزهای اخیر بار دیگر جریانی هزار پا که نشات از نژاد پرستی ایرانی-فارسی میگیرد ماهیت واقعی و اراده خود برای نابودی آذربایجان را عریان تر کرد.
دریاچه اورمیه، نگین سرخ آذربایجان، که بر اثر سیاست های غلط و مغرضانه سیاسیون تهران در حال خشکانده شدن است گذشته از ارزش گران بهای طبیعی و زیست محیطی تبدیل به بمبی ساعتی شده که انفجار آن منطقه آذربایجان را به کویری نمکزار تبدیل خواهد نمود. کسانی که سال هاست با تفکرات نژاد پرستی ایرانی آب بر ریشه ارکان ملی ملت ترک آذربایجان بسته و دشمنی خود را زمانی با سلاح و سلاخی نشان داده اند و زمانی نیز با لباس قاتون گذار سرکوب، جنایت، نقض حقوق بشر و نژاد پرستی را دفاع از تمامیت ارضی ایران و دفاع از هویت ایرانی نامیده اند حال در مجلسی فرمایشی که به اصطلاح می بایست مدافع ارزشهای انسانی باشد رای به عدم تصویب طرح آبرسانی به دریاچه اورمیه می دهند که این بار سونامی نمک آذربایجان را به قهقرای زمان ببرد.
ملت شریف آذربایجان ؛
دانشجویان، جوانان، کارگران، بازاریان، کارمندان، نظامیان و مسئولان دلسوز آذربایجانی؛
ظاهرا ده ها هزار طومار، نامه، مقاله، خبر، نمایشگاه، عکس و گزارش اعتراضی، شعار های هواداران تیمهای ورزشی آذربایجان و تجمعات سیزده فروردین در کنار دریاچه اورمیه نتوانسته که خواب غفلت برخی از به اصطلاح نمایندگان مردم آذربایجان و مناطق ترک نشین را از سرشان به در کند و در سایه بی لیاقتی شان در عدم رای دادن به فوریت طرح آبرسانی به دریاچه اورمیه مغرضان و دشمنان که این بار سرشان از مجلس به اصطلاح ملی در آمده عریان تر از قبل سیاست خود را مبنی بر خشک کردن دریاچه اورمیه و کوچ اجباری مردم از آذربایجان به زبان آورده و مانع تصویب طرح دوفوریتی مجلس شدند.
ما فعالین حرکت ملی آذربایجان در شهر اورمیه ضمن هشدار به برخی از نمایندگان بی لیاقت شهرهای آذربایجان و شهرهای ترک نشین که هنوز کاسه لیسی سیاسیون نژاد پرست را کرده و جاده صاف کن اهداف مغرضانه آنها بر علیه آذربایجان می شوند از عموم مردم شهر اورمیه می خواهیم تا روز پنج شنبه سوم شهریور با پیراهن (تی شرت) ها و یا علائمی که در خصوص در یاچه اورمیه باشد در مسابقه بین تیم های شهرداری و تراختور در استادیوم سهند تبریز حاضر و فریاد حمایت از دریاچه اورمیه سر دهند و همچنین روز شنبه پنجم شهریور با تجمع در خیابان عطایی اورمیه اعتراض خود را به برخی از نمایندگان بی لیاقت شهرهای آذربایجان و ترک نشین که رای به طرح حمایت از دریاچه اورمیه ندادند اعلام و پیام اخطاری به شونیستهای مرکز نشینی بفرستند که به شیوه های مختلف خواهان نابودی و کوچ ملت آذربایجان از سرزمین های مادری شان میباشند که خشک کردن دریاچه اورمیه در راس آنها قرار داد.
همچنین از فعالین ملی سایر شهرهای آذربایجان می خواهیم در این مسئله حیاتی ساکت ننشسته و صدای اعتراض خود را بلند نمایند. شایسته است فعالین و جوانان دیگر شهرهای آذربایجان نیز با شرکت در این مناسبتها حمایت عملی خود را دریغ نکنند. همچنین از همه نویسندگان، روزنامه نگاران و کاربران اینترنتی آذربایجان نیز می خواهیم که در انعکاس اخبار اعتراضات به رد فوریت طرح مذکور و فاجعه خشک شدن دریاچه اورمیه نهایت تلاش خود را انجام دهند.
در این بین از مسئولان سیاسی و قضایی و نیروهای انتظامی محلی می خواهیم در امر دفاع از حقوق آذربایجان نهایت سعه صدر و تامل را با مردم داشته باشند. بی تردید نحوه عملکرد مسئولین منطقه ای در نزد ملت آذربایجان میزانی خواهد بود برای سنجش و قضاوت در مورد آنان .وعده دیدار :
پنج شنبه سوم شهریور، استادیوم سهند تبریز، بازی تراختور-شهرداری
————————————————————————————
شنبه پنجم شهریور، اورمیه- تقاطع امام و عطایی – حرکت به سمت میدان ایالت، ساعت شش عصر
www.GunAz.Tv 22-اوت-2011, 11:01

وطن یوخسا هئچ کیمسه یوخدور، اورمو گؤلو وطنیمیزین اورگی دیر

وطن یوخسا هئچ کیمسه یوخدور، اورمو گؤلو وطنیمیزین اورگی دیر
سه‌شنبه ۱ شهريور ۱٣۹۰ - ۲٣ اوت ۲۰۱۱
سون ایللرده آدربایجان میللتینین اورمو گؤلونون دیریلمه سی اومودو اولسایدی و بونا گؤره ده الینده کی هر فورصتدن یارارلانماغا چالیشیب، میتینگلر قوروب، آراشدیرمالار آپاریب و بیر چوخلاری توتوقلانیب ایشکنجه یه معروض قالیبلار، آما 25 مرداد تاریخینده ایران مجلیسینین اورمو گؤلو ایله باغلی طرحه یوخ دئمه سی، اومودلاریمیزین هامیسین سؤندوروب، ایران حاکمیتینین اورمو گؤلونون قوروماسینا سون ایمضاسی نی آتدی. آرتیق آذربایجان و اونون وارلیغی مرکزی حرکتلرده و حاکمیت طرفینده ذره جه اؤنمی اولماییب، آرادان گئتمه لرینه چالیشیرلار. بو کیمی اولایلار آذربایجانین فارس شوونیزم طرفیندن سؤمورولمه سی نی گؤز اؤنونه سرگی له ییر لر. بونلار استعمار دئییل سه نه دئمک اولار؟!!
اورمو گؤلونون قوروماسینین آردیندان، آدربایجان تورپاقلاری دوزلاغا و قورولوغا دؤنوب، هئچ یارارلانماق ایمکانی اولمایاجاق و آرتیق یاشاماق دا مومکون دئییل. نئجه کی فارس شونیست میللت وکیللری اورمو گؤلونو دیریلتمه یینه چالیشماقدانسا، اونو اؤز حالینا بوراخیب منطقه ده کی اینسانلاری باشقا یئره کؤچورتمه یه مجبور ائدیرلر. بو سیاست لر شوونیزم حاکمیتین آذربایجانا قارشی سؤمورگه چی لیک و جمعیت دییشیم سیاست لرینی بلیردیر.
بیز توفارقان میللی فعاللاری آذربایجان میللتینین بو چیرکین سیاست لره اعتراضینا قاتیلاراق، آذربایجان میللت وکیللرینی بو قونودا آرتیق سوروملو اولمالارینی ایسته ییریک. اؤته یاندان بو طرحین رد ائتمه یینی اؤزللیکله بجنورد شهرینین میللت وکیلی و باشقا آدربایجان لی لار کی بو طرحی مثبت اونایلاماییب لار محکوم ائدبربک. ائله جه بوتون آذربایجان میللتینی بو اعتیراضلارا چاغیراراق، اؤز گوجلو و کسکین قاتیلیمیمیزی وطنیمیزین دیریلییینه بیلدیریریک.
گؤروشوموز پنجشنبه گونو تبریز، تراختور- بلدیه اویونو
شنبه گونو اورمو .
توفارفانین میللی فعاللاری
ازسایت www.oyrenci.com/news

Tuesday, August 16, 2011

نامه یک جوان اردبیلی آزربایجانی خطاب به علی دایی

نامه یک جوان اردبیلی آزربایجانی خطاب به علی دایییاشاسین سهند و ساوالان
دوشنبه ۲۴ مرداد ۱٣۹۰ - ۱۵ اوت ۲۰۱۱
علی آقا اینجا ایلانه ( ایرانه ) - علی آقا سلام
به عنوان یک آزربایجانی و یک همشهری اردبیلی تو وقتی می دیدیم از شهرمان اردبیل، شهر صفویان، به عنوان یک نماینده آزربایجان در عرصه فوتبال خود نمایی می کنی به خود می بالیدم و عکس های رنگی ات دیوار خانه ام را مزین کرده بود و بدان فخر می کردم.
علی آقا، من آزربایجانی ام و زاده اردبیل و عاشق فوتبال. امروز فوتبال را با تراختور می شناسم، تیمی که هر هفته با سایر دوستان اردبیلی ام سوار بر اتوبوس و راهی تبریز می شویم و برای رسیدن به عشقمان و فریاد یاشاسین آزربایجان رنج سفر به جان می خریم. در هر بازی حتماً پارچه نوشته ای داریم تا نشان دهیم که اردبیل و ساوالانش همیشه حامی تیم تراختور آزربایجان هستند و اردبیل از آزربایجان است و اردبیلی آزربایجانی. البته در هر بازی از هر طرف آزرباجان خیل عظیمی می آیند که در کنار هم آزربایجان متحد را نشان می دهیم. ( زنجان – اورمو – اردبیل – قوشاچای – سولدوز – ماراغا – قزوین و تئهران و کرج و قاراداغ وو) در هر پارچه نوشته ای که باز می شود نام یک شهر از آزربایجان دیده می شود که ملت دست به تشویق شهر مورد نظر می کنند که اشک از چشمانمان سرازیر می شود. هر گاه نام اردبیل می آید با ساوالانش آن را خطاب می کنند و یاشاسین ساوالان اردبیل می گویند.عجب حسی دارد این اتحاد و با هم بودن و فریاد های یاشاسین آزربایجان.
علی آقا دلمان خون است می دانی چرا؟ از این که تمام عمرت را برای فوتبال ملت فارس گذاشتی و دریغ از یک همدردی با همشهریات و هموطنان تورک آزربایجانی. علی آقا ما تو اردبیل تیمی در لیگ برتر نداریم و تراختوری داریم که برای همه ملت آزربایجان استو اردبیل و تبریز و اورمو نمی شناسد و فقط و فقط آزربایجان است. علی آقا آن روزی که در کنفرانس خبری از ایران و ایران بودن سخن به زبان آوردی و ملتی که در ورزشگاه بودند را بیگانه و بی سواد خواندی از خودم خجالت کشیدم و افسوس خوردم و از دوستانم شرمنده.
علی آقا الان همان ایرانی که سنگش را به سینه ات می زدی تو را دلقک می کند و برای خنداندن ملتش تو را به سخره می گیرند و وقتشان را پر می کنند. علی آقا امروز هم ناراحتم و شرمنده. امروز ناراحت از اینکه همشهری ام و افتخار آزربایجان بازیچه دست دو بی شرف و فاشیست فارس شده و توهین هایی که به همشهری ام می شود. ولی باز شرمنده دوستان که تو باعث شدی من در کنار آنها خجالت زده شوم که مایه ننگ و توهین شدی. علی آقا یادت هست از طرف اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه اردبیل برایت زنگ زدیم و به تو گوشزد کردیم که دیری نمی پاید و همین آدمها تو را توهین می کنند. درست بعد 2 هفته در ورزشگاه آزادی هر چه از دهنشان بیرون آمد نثارتان کردند و باز ما زنگ زدیم تا حقانیتمان را ثابت کنیم.
حال علی آقا: می بینی سرنوشت همان کسانی که به ملت و زبان خود پشت می کنند چه می شود؟ در تلویزیون به جای تمجید و تعریف ادایش را در آورده و دلقک او را بازی می دهند. آیا این است شهریار ایران من؟ این جواب آن همه زحمت و رنج و محبتی که در حق غیر خود کردی. علی آقا به تو لقب شهریار دادند ولی تو حتی یک مصرع از شهر شهریار را زمزمه نکردی. کاش می دانستی که چرا شهریارت منظومه حیدربابا را به خاطرت ملتش خلق کرد تا حداقل کار را برای زبان و وطنش کرده باشد. کاش تو شهریار فوتبال نمی شدی و امروز دلقک برنامه تلویزیونی. علی آقا سخن به درازا نکشد، خواستم درد دلی کرده باشم و بدانی که اگر با ما بودی مطمئن باش کسی جرات این بی حرمتی را به تو نداشت. حال که تو تنها ماندی باید بدانی که برای هر کس تنها و تنها خودی یاری رسان است و همان جمله معروف که می گوید (( تورکه تورکده ن باشقا کیسمه یانماییب و یاردیم اولماز)).
اولسا ائل ائولادی سارساخلار کیمی ویجدانسیز
ائل ایچینده ن قوزانیب ائلده ن اوزاخلاشسین گرک
آزربایجان بزرگ است و ملتش دلی صاف و بزرگ همچو دریا. آنها ارزوهای بزرگی دارند و شاید باشد که برگردی و توبه ای کنی و بر آغوش آزربایجان برگردی. گفته بودیم که کاری نکن که برای برگشتن دیر باشدو خجل.
یاشاسین آزربایجان
یاشاسین اردبیل
یاشاسین سهند و ساوالان
ARAZNEWS