Wednesday, September 28, 2011

بیانیه فعالین حرکت ملی آذربایجان- اورمیه در اعتراض به روند خشکانیدن عمدی دریاچه اورمیه و اغاز سال تحصیلی

بیانیه فعالین حرکت ملی آذربایجان-اورمیه- در اعتراض به روند خشکاندن عمدی دریاچه اورمیه وآغاز سال تحصیلی
ملت ترک آذربایجان؛
مردم شهر اورمیه؛
با کمال تاسف و علیرغم اعتراضات مردمی ملت آذربایجان در شهریور ماه، مسئولان دولت ایران به جای اقدامات عاجل جهت رفع بحران دریاچه اورمیه و برخورد با نمایندگان اهانت کننده به ملت آذربایجان و عاملین سرکوب معترضین آذربایجانی تلاش نمودند با منحرف نمودن افکار عمومی و دادن وعده های دروغین صورت مسئله را پاک کنند. ما خواستار آن بودیم که آب پشت سد های ایجاد شده سریعا به دریاچه اورمیه منتقل شود و همه زندانیان سیاسی آذربایجان و بازداشت شدگان حوادث اخیر بی قید و شرط آزاد شده و عاملین اهانت و سرکوب ملت آذربایجان مورد محاکمه قرار گیرند. افسوس مسئولان دولت ایران گوش خود را بر همه خواست های ملت آذربایجان بسته و با طرح های خیالی پنج ساله و ده ساله شعار حل بحران دریاچه اورمیه را سر می دهند و فرزندان غیور آذربایجان همچنان در زندان ها به سر می برند.عاملین اهانت و سرکوب ملتمان نیز همچنان بر صندلی های مجلس شورای اسلامی تکیه زده و بر ریش ملتمان می خندند و همچنان به سخنان سخیف خود در صحن مجلس ادامه می دهند.

ملت ترک آذربایجان؛
مردم شهر اورمیه؛
فعالین حرکت ملی آذربایجان؛
روز نهم مهر گرد هم خواهیم آمد تا بار دیگر بلند تر از قبل صدای اعتراض خود را به گوش بی تفاوت مسئولان ایران و افکار عمومی جهان برسانیم. خشک شدن دریاچه اورمیه نابودی زندگی انسان آذربایجانی می باشد و ضروری است همه ملت آذربایجان هم صدا و در کنار هم فریاد اعتراض بر آوریم. دانشجویان قهرمان آذربایجان در دانشگاه هایمان خود را آماده نموده اند که روز نهم مهر صدای مظلومیت دریاچه اورمیه را بلند کنند و ما نیز در شهر اورمیه در کنار دانشجویان خود خواهیم ایستاد و در کنار اعتراض به خشکاندن عمدی دریاچه اورمیه خواستار رفع نقض حقوق زبانی ملت ترک آذربایجان خواهیم بود.
ما فعالین حرکت ملی آذربایجان در شهر اورمیه از همه مردم شهرها و فعالین حرکت ملی آذربایجان که در پنجم، دوازدهم و نوزدهم شهریور قهرمانانه برادران خود را در اورمیه تنها نگذاشتند می خواهیم که در نهم مهر نیز به یاری مردم شهر اورمیه بشتابند. از همه مسئولان و نیروهای امنیتی و انتظامی و قضایی آذربایجانی نیز می خواهیم در این خصوص بی تفاوت نبوده و در کنار خواهران و برادران خود بایستند زیرا سرنوشت و زندگی خود آنها و خانواده هایشان نیز وابسته به خواست های مشروع ملت آذربایجان است.
وعده دیدارمان: روز شنبه نهم مهر ساعت پنج عصر
مکان: تقاطع عطایی و امام
فعالین حرکت ملی آذربایجان- اورمیه
یک مهر هزار و سیصد و نود

فراخوان فعالین حرکت ملی لذربایجان در شهر تبریز به تجمعات اعتراضی نهم مهر

فراخوان فعالین حرکت ملی آذربایجان در شهر تبریز به تجمعات اعتراضی 9 مهر
همان گونه که ملت قهرمان آذربایجان استحضار دارند، تجمعات مدنی در شهرهای آذربایجان که خواستار اتخاذ تدابیر جدی و عاجل برای پیشگیری از فاجعه زیست محیطی - انسانی دریاچه اورمیه که دست پخت سو مدیریت تعمدی مسئولین بی کفایت است از پنجم شهریور آغاز شده و ...
چندین هفته ادامه داشت، گواه آشکار و بی تردیدی بر این واقعیت است که ملت ترک آذربایجان با رسیدن به شعور و عزم ملی مثال زدنی نسبت به منافع ملی و میهنی خود حساسیت تمام داشته و در صورت لزوم از هیچ اقدامی فرو گذار نخواهد کرد.
هیچ تردیدی نیست که مسئله فاجعه زیست محیطی - انسانی دریاچه اورمیه که توطئه ای دست پخت شونیزم فارس برای انهدام زیر ساختهای جمعیتی و جغرافیایی آذربایجان می باشد در سالیان اخیر به جدی ترین و حادترین مشکل آذربایجان تبدیل شده است و میرود تا هستی ملی آذربایجان را به ورطه نابودی بکشاند. در چنین شرایطی است که ملت آذربایجان که مهد انقلابها، تمدنها، اولینها و گهواره تاریخسازان اعصار می باشد بی درنگ و با شعور و حساسیت تمام برای دفاع از کیان خود پا به میدان مقاومت و پایداری گذارد. تجمعاتی که در شهرهای مختلف آذربایجان علی الخصوص تبریز، اورمیه، اردبیل و زنجان صورت گرفت بی شبهه نقطه عطفی دیگر در تاریخ آذربایجان خواهند بود.
ولی متاسفانه مسولین و مقامات کشور ایران نه تنها نخواستند کوچکترین وقعی به خواسته های ملت ترک آذربایجان بگذارند بلکه تجمعات به غایت مدنی و دمکراتیک ملتمان را به خشونت کشاندند. مقامات چنین گمان می کنند که با دادن وعده هایی سر خرمن که برای فوت وقت پیش کشیده اند خواهند توانست اراده ملت آذربایجان را به سخره بگیرند در حالی که از سویی گوش ملتمان با چنین وعده و وعیدهایی پر است و از سوی دیگر بحران دریاچه اورمیه چنان عاجل و اورژانسی می باشد که ملتمان نمی تواند دلخوش مانورهای تبلیغی آقایان برای اتلاف وقت باشد.
در این شرایط است که ملتمان نا گزیر از پیگیری خواسته های حیاتی و فوری خود و در تداوم اجتماعات مردمی شهریور ماه بار دیگر روز شنبه 9 مهر گرد هم خواهد آمد تا بالفعل نشان دهد که تا گرفتن پاسخی در خور در خصوص مطالباتش از پای نخواهد نشت. زیرا ملت آذربایجان می داند مسئله دریاچه اورمیه مسئله مرگ و زندگی برای آذربایجان است و محافلی تاریک نقشه به تخلیه آذربایجان و کوچ اجباری میلیونها ترک آذربایجان به مرکز و جنوب ایران می کشند.
همچنین با توجه به تصادف این تجمعات به ماه مهر که زمان بازگشایی مدارس می باشد و در پاسخ به فراخوان فعالین دانشجویی آذربایجان ملتمان در این تجمعات خواستار رسمی شدن زبان زبان ترکی آذربایجانی و تحصیل به این زبان خواهند شد. بایستی همزمان و همصدا فریاد بزنیم که خواستار تغییرات اساسی در سیستم آموزشی کشور می باشیم که دهه هاست به مثابه ماشین قتل عام فرهنگی ملت ترک آذربایجان و دیگر ملل تحت ستم ملی در ایران عمل میکند.
بدین وسیله ما از تمامی وجدانهای بیدار در ایران و جهان نیز می خواهیم که در این مصاف در کنار ملت آذربایجان باشند و حمایتهای همه جانبه خود را از ما دریغ کنند.
دیدار: شنبه 9 مهر 90 – ساعت 5 عصر – تبریز راسته کوچه تا استانداری
فعالین حرکت ملی آذربایجان
تبریز
4/7/90

Sunday, September 11, 2011

عباس لسانی ، فعال سرشناس آذربایجانی در اردبیل بازداشت شد

عباس لسانی، فعال شناخته شده در اردبیل بازداشت شد
شنبه 19 شهریور1390
بنا بر گفته خانواده لسانی،عباس لسانی روزجمعه ۱٨ شهریور ساعت ٣ بعد از ظهر در منزل مسکونی خودبازداشت وبه نقطه نامعلومی منتقل گردید.
یکی از اعضای خانواده وی در گفتگو با «پایگاه خبری حقوق انسانی‌ و اولیه بشر» گفت که مامورین اطلاعات با چهار خودرو منزل را محاصره و سپس بدون ارائه حکم قضائی وارد خانه شده و آقای لسانی را کشان کشان از منزل خارج کردند
.
بنابر این گزارش، عباس لسانی پیشتر نیز بارها به دلیل مبارزه مسالمت آمیز در راه احقاق حقوق مدنی آذربایجانی ها از سوی مامورین امنیتی دستگیر، و شکنجه شده و طی سالهای گذشته به دفعات به تبعید، جریمه های سنگین مالی، شلاق و همچنین زندانهای درازمدت محکوم شده بود.

Monday, September 5, 2011

بیانیه مهم شماره سه فعالین حرکت ملی آزربایجان- تبریز در مورد اعتراضات ملت آزربایجان نسیت به خشاندن دریاچه اورمیه

بيانيه مهم شماره 3 فعالين حركت ملي آزربايجان ــ تبريز در مورد اعتراضات ملت آزربايجان نسبت به خشكاندن درياچه اورميه
يکشنبه ۱٣ شهريور ۱٣۹۰ - ۴ سپتامبر ۲۰۱۱
آفرين بر غيرت و شرف ملتي كه ديروز 12 شهريور 90 حماسه اي ديگر آفريد . حقا كه نشان داديد آزربايجاني مي ميرد اما تن به ذلت نمي دهد . در بيانيه هاي قبلي به دشمن متذكر شده بوديم كه با ادامه فشار بر ملت آزربايجان و با دستگيري و زنداني كردن فعالين دلير حركت ملي آزربايجان اين حركت وارد فاز جدي خود شده است . هفته گذشته و ديروز ديديد كه فعالين جان بر كف آزربايجان بر عزم و اراده خود راسخ و استوار هستند .
ما در اين بيانيه بار ديگر به دشمن راسيست اشغالگر فارس هشدار مي دهيم :

1

هر چه سريعتر بدون كوچكترين وقفه اي تمامي زندانيهاي سياسي آزربايجان را بي قيد وشرط از زندان آزاد نمايد

2
آبهاي ذخيره شده در مقابل تمامي سدهاي منتهي به درياچه اورميه را بازكرده و از دشمني با حيات زيست آزربايجان دست بردارد .
3

تمامي سدهاي غير اصولي بسته شده بر سر راه درياچه اورميه را تخريب نمايد

4

زبان توركي آزربايجاني را هر چه سريعتر به عنوان يكي از زبانهاي رسمي كشور اعلان نموده و اجازه تدريس زبان توركي در تمامي مدارس و دانشگاههاي آزربايجان و قسمتهاي تورك نشين همچون تهران و كرج را صادر كند .
5

به تخريب بي رحمانه آثار تاريخي آزربايجان و منابع طبيعي وطنمان پايان بخشد

6

آزادي بي قيد و شرط بيان در مطبوعات و ساير رسانه هاي توركي آزربايجاني هر چه سريعتر لحاظ گردد
7

به غارت معادن و ذخاير زيرزميني و زميني آزربايجان پايان داده شود
8

به ايجاد كارگاهها و كارخانه ها براي اشتغال جوانان آزربايجان در خود آزربايجان سريعاً اقدام شود
9

اداره امور آزربايجانيها به دست خود آزربايجانيها و با راي آزاد ملت آزربايجان ، بدون دخالت قواي مركزي همچون شوراي نگهبان صورت پذيرد .
10

به تحقيرها و توهين ها عليه ملت شريف آزربايجان در رسانه هاي فارس زبان پايان داده شود

11

تمامي عناصر سركوبگر اعم از سپاهي ، اطلاعاتي ، پايگاههاي بسيج ( پايگاههاي فساد ) در آزربايجان هر چه سريعتر برچيده گردد

12

ديد امنيتي و نژاد پرستانه به آزربايجان از اذهان حاكميت راسيست پاك شود

13

به حق تعيين سرنوشت ملتهاي ساكن در اين جغرافيا علي الخصوص ملت بزرگ و 35 ميليوني آزربايجان در عمل احترام گذاشته شود

طبيعي است اين 13 بند از اوليه ترين و كف حقوق شناخته شده ملتها از جمله ملت آزربايجان در چهارچوب قوانين حقوق بين الملل است و اگر دشمن راسيست مركزي به خواسته هاي به حق ملتمان هر چه سريعتر جواب مثبتي ندهد و همچنان فشارها بر عليه ملتمان ادامه يابد ، حركت ملي آزربايجان فاز حركتي خود را قويتر از اين هم خواهد كرد . در پايان به تمامي سياستگذاران حاكميت راسيست مركزي هشدار جدي مي دهيم ، اين حركت هرگز نخواهد خوابيد ، اين حركت تازه شروع شده است و قطعاً ادامه خواهد يافت اين نداي آزربايجان است . اگر درادامه دست از پا خطا كرده و احياناً در مقابل ملتمان از سلاح گرم استفاده كنيد حركت ملي آزربايجان اين حق را براي خود قائل خواهد بود كه حتي تغيير تاكتيك و شيوه دهد .