Wednesday, April 1, 2015

1811 دانشجو از دانشگاههای آذربایجان در نامه ای به روحانی خواستار رسمیت زبان ترکی شدند

1811    
نفر از شهرهای اورمیه، زنجان، کلیبر، دانشگاه سراسری تبریز، دانشگاه سراسری مراغه و دانشگاه آزاد دانشجویان دانشگاه‌های اسلامی مشکین‌شهر با امضای طوماری از روحانی رئیس جمهور ایران خواستار رسمیت زبان ترکی، تحصیل به زبان مادری، تاسیس فرهنگستان زبان ترکی و انجام اقدامات لازم برای احقاق حقوق اقلیتها در ایران شده اند.


به گزارش اویان نیوز، در بخشی از این نامه که به دفتر ریاست جمهوری ارسال شده آمده است: «پس از انقلاب، در نتیجه‌ی غفلت متولیان فرهنگی و متخصصین حقوقی، تلاشی جدی برای بهبود اوضاع نابسامان فرهنگی اقوام [و ملت‌های ساکن در ایران] صورت نگرفته است. اقدامات ناقصی چون شبکه‌های استانی صدا و سیما -به دلیل استفاده‌ی نادرست از زبان مردم و گاهاً به سخره گرفتن آن-، نارسایی و عدم شفافیت اصل ۱۵ قانون اساسی و مهم‌تر از آن اجرای ناقص این اصل به دلیل نبود الزامات اجرایی و حقوقی، نه تنها در حل مشکلات حقوقی اقوام [و ملت‌های ساکن در ایران] راهگشا نبوده بلکه گاهاً زمینه‌ی بروز مشکلات جدیدی را نیز فرآهم آورده است

در این نامه با اشاره به وعده های انتخاباتی حسن روحانی آمده است: با تکیه بر بندهای ۱،۴ و ۷ بیانیه‌ی سوم انتخاباتی جنابعالی، خواهان «رسمیت بخشیدن به زبان ترکی»، «تحصیل به زبان مادری‌مان  در مدارس و دانشگاه‌ها»، «تدوین قوانین لازم برای اجرای کامل قانون اساسی به‌ویژه اصول ٣، ١۵ و ١٩ به منظور رفع تبعیض‌های موجود» و «تأسیس هر چه سریع‌تر فرهنگستان زبان و ادب ترکی با مشارکت متخصصین و دلسوزان این عرصه» می‌باشیم.

امضا کننده گان این نامه در پایان ضمن در خواست «تغییر نگاه امنیتی نسبت به اقوام [و ملت‌های ساکن در ایران] و فرهنگ‌های مختلف» می افزایند: ضمن تحقق بخشیدن به آنچه جنابعالی در مقام حقوقدان و تحت عنوان «حقوق اقوام» در زمان انتخابات وعده داده‌اید، پایگاه‌های اعتماد اجتماعی را مستحکم‌تر نماید.

به نقل از دست اندرکاران کمپین جمع آوری امضا برای این نامه گفته شده است که مسئولان حراست دانشگاههای پیام نور اورمیه، نقده و پارسآباد، امضای دانشجویان این دانشگاه را ضبط نموده اند. همچنین اتابک سپهری از فعالان این کمپین در شهر پارسآباد مغان به دلیل جمع آوری امضا از سوی ماموران امنیتی بازداشت گردیده است.

متن نامه و امضای دانشجویان به خبرگزاری های رسمی در ایران ارسال گردیده ولی این خبرگزاری ها از انتشار این نامه خودداری نموده اند.
2015-03-03 22:48:00

No comments: