Thursday, September 6, 2012

روایت اردوغان از تیرباران ۱۴۶ روشنفکر آذربایجانی در سال ۱۹۴۵

رجب طیب اردوغان در جلسه حزب عدالت و توسعه، در جواب کسانی که از سیاست های وی در قبال پناهجویان سوریه انتقاد کرده بودند، سخنرانی کرد. حزب مخالف جمهوریت خلق(CHP) از سیاست های اردوغان در پناه دادن به بیش از ۱۰۰ هزار نفر آواره سوری انتقاد کرده بود.

به گزارش اویرنجی سسی و به نقل از کانال خبرتورک، وی با گفتن اینکه ملت ترکیه همیشه درهای خود را به سوی برادران خود باز نگه داشته است و همواره به مهمان خود احترام میگذارد، به روایت جریانی پرداخت که در سال ۱۹۴۵ و در دوره حاکمیت حزب جمهوریت خلق(CHP) اتفاق افتاده است.

وی گفت: ” در سال ۱۹۴۵ تعداد ۱۴۶ نفر از روشنفکران آذربایجانی برای فرار از ظلم استالین و زندگی بهتر از طریق رود ارس به ترکیه پناه آوردند. آنها میخواستند در ترکیه و در میان برادران ترکشان پناه بیابند. آنها تصور نمیکردند که مورد خیانت دولت ترکیه واقع شوند.

استالین از دولت وقت ترکیه خواست تا آن ۱۴۶ نفر را به شوروی تحویل دهند. دولت وقت ترکیه هم با این درخواست استالین موافقت میکند و خبر از تحویل دادن آن ۱۴۶ روشنفکر به شوروی میدهند. روشنفکران آذربایجانی با التماس از دولت ترکیه میخواهند تا آنها را تحویل شوروی ندهند. ولی متاسفانه دولت وقت ترکیه درخواست آنها را قبول نمیکنند. روشنفکران آذربایجانی حتی از سربازان ارتش ترکیه میخواهند تا آنها را در خاک ترکیه به قتل برسانند تا زیر پرچم ترک کشته شوند و در سرزمین ترک به خاک سپرده شوند. اما دولت وقت در مقابل استالین نمیتواند مقاومت کند و آنها را تحویل میدهد. برادران آذربایجانیمان با دست های بسته به شوروی میروند و پس از چند روز تیرباران میشوند.

حال اگر حزب جمهوریت خلق بر سر کار بود پناهجویان سوری را با همان شرایط به دولت بعث سوریه تحویل میداد. ولی ما همواره در کنار کسانی هستیم که به کمک نیاز دارند.”


1 comment:

hakan said...

selamlar sayin şacin
yazmaya devam edin biz sizin gibilere çok ihtiyacimiz var.
tanri sizin yardimciniz olsun.
eski bir yoldaş
hakan