Monday, April 4, 2016

حمایت جهانی از آزربایجان در خصوص آزاد سازی قره باغ اشغالی


عیاد امین مدنی، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی درباره درگیری های موجود بین آزربایجان و ارمنستان در قره باغ اشغالی اعلام کرده است “اراضی اشغال شده آزربایجان بدون قید و شرطی باید فوراً آزاد شود

آقای مدنی ضمن ابراز ناراحتی از حوادث اتفاق افتاده در منطقه قره باغ اشغالی، افزود:شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اراضی اشغال شده آزربایجان ۴ قطعنامه صادر کرده است که تا کنون هیچ کدام از قطعنامه ها از سوی ارمنستان اجرا و رعایت نشده است.
همچنین پدرو آرگامونت، رئیس مجمع پارلمانی شورای اروپا اعلام داشته است ارمنستان نظامیان خود را از اراضی اشغالی باید خارج کند. آرگامونت گفت: خبرهای رسیده درباره خشونت و تلفات انسانی از قره باغ کوهستانی من را بسیار ناراحت کرد.
رئیس مجمع پارلمانی شورای اروپا ضمن دعوت طرفین درگیری به رعایت آتش بس، در پیش گرفتن گفتگوهای صلح آمیز و دوری از خشونت، اعلام آتش بس یکجانبه از طرف دولت آزربایجان را ستود.
وی تصریح کرد: ارمنستان در چهارچوب قطعنامه های صادر شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد، نظامیان خود را از اراضی اشغال شده آزربایجان باید خارج کند.
در واکنشی دیگر مارک هوپتمان، نماینده پارلمان آلمان اعلام کرده است که ارمنستان در عقب‌نشینی از اراضی قره‌باغ وقت‌کشی کرده است و باید از از این اراضی اشغالی خارج شود.
این نماینده پارلمان آلمان تاکید کرده است که قطعنامه‌های بین المللی برای خروج ارمنستان از اراضی قره‌باغ باید اجرایی شود و مهاجرین آزربایجانی که به دلیل جنگ از قره‌باغ خارج شده‌اند، به محل سکونت و وطن خود بازگردند.
وی تاکید کرده است، نقض آتش‌بس در قره‌باغ نشان میدهد که هر لحظه احتمال بروز جنگ وجود دارد و باید قدرت‌های بین المللی و دو طرف برای رسیدن به یک صلح پایدار مذاکرات جدی‌تری را انجام دهند.
 لازم به ذکر است، که مناقشه قره‌باغ بین دو کشور آزربایجان و ارمنستان در قفقاز جنوبی از سال ۱۹۸۸ آغاز شد. زمانی که ارمنستان در مورد بخشی از خاک آزربایجان ادعای مالکیت کرد. بر این اساس سال ۱۹۹۲ نیروهای مسلح ارمنستان با حمایت های گسترده روسیه و ایران ۲۰ درصد از اراضی آزربایجان یعنی منطقه کوهستانی قره‌باغ و هفت منطقه اطراف آن را اشغال کردند. در نهایت دو کشور در سال ۱۹۹۴ با حضور رؤسای مشترک روسیه، فرانسه و ایالات متحده پس از مذاکرات صلح قرارداد آتش بس را به امضا رساندند که این آتش بس در سالهای اخیر بصورت مکرر در این منطقه نقض می‌شود

آراز نیوز

ارسال شده توسط سردبیر

تاریخ: فروردین ۱۶, ۱۳۹۵

No comments: