در نگاه ایدئولوژیک، نیروهای افراطی مثل حزب اللهی ها، کمونیست ها و سلطنت طلبان معمولا نیروهای سیاسی را بصورت سیاه و سفید و کاملا متضاد باهم رنگ آمیزی می کنند دیگرجایی برای رنگ خاکستری باقی نمی ماند مرز بین مخالف و دشمن مخدوش می شود برای آنان مبارزه سیاسی به مفهوم بودن و یانبودن است پیروزی بر دشمن به اصطلاح پان تورکیست نژادپرست به معنی بودن و شکست از دشمن به اصطلاح پان تورکیست نژادپرست به معنی نابودی است. تمام تجارب تاریخی بخوبی نشان می هد وقتی در یک جامعه افکار عمومی نیروهای سیاسی را بصورت سیاه و سفید یا بصورت دیو و فرشته می بیند و نیروی سومی بنام مخالف نمی شناسد عملا زندگی مسالمت آمیزسیاسی و به تبع آن انتقال قدرت سیاسی بطور مسالمت آمیز و دموکراتیک غیرممکن می شود
هدف اساسی از برخورد اندیشه ها، تکامل اطلاعات می باشد یعنی آمیزه ی اطلاعات مختلف در رابطه با موضوعی خاص باید طوری باشد که در نتیجه آن ما به اطلاعات جامع تر و بهتر دسترسی پیدا کنیم برای مثال برای ساختن یک خانه، افراد مختلفی کارهای متفاوت خود را طوری با هم می آمیزند که در نتیجه آن خانه ای بوجود می آید و ما می توانیم در درون آن خانه زندگی کنیم همچنانکه برای ساختن خانه قواعدی وجود دارد در گفتمان سیاسی هم رعایت اصولی الزامی به حساب می آید یکی از ارکانهای اساسی گفتمان سیاسی، رعایت امانتداری در نقد نظر مخالف می باشد به این دلیل است که در کشورهایی که با سیستمهای سیاسی دموکراتیک اداره می شوند عدم رعایت امانتداری در نقد نظر مخالف و یا نسبت دادن صفات غیرواقع به نظرمخالف از نقطه نظر قانونی جرم تلقی می شود برای مثال اگر کسی یا یک جریان سیاسی به ناحق متهم به نژداپرستی شود آن فرد و یا آن جریان سیاسی از نقطه نظر قانونی حق اعاده حیثیت خواهند داشت. اما در کشورهایی مثل ایران که با سیستمهای سیاسی دموکراتیک اداره نمی شوند نسبت دادن صفات غیر واقع به نظر مخالف امر عادی محسوب می شود چون حکومتهای خودکامه برای طولانی کردن بقای خود باید بتوانند مخالفین خود را سرکوب یا مجبور به اطاعت نمایند از اینرو اصطلاحات خاصی از نظر مضمون دوباره بازسازی می شوند بطوری که این اصطلاحات در افکار عمومی بعضی از اعمال مجرمانه را تداعی می کنند برای مثال بعداز استقرار جمهوریاسلامی در ایران تئوریسین های حزب اللهی حکومتی و کمونیستهای توده ای سعی می کردند که به افکار عمومی این اندیشه را القا کنند که لیبرال یعنی سازشکار و عامل استکبار جهانی ویا به قول کمونیست ها عامل امپریالیسم و نهایتا در دادگاههای انقلاب آنزمان مجازات تعدادی از آزادیخواهان به جرم لیبرال بودن بصورت رویه قضایی در آمد امروزه همان تراژدی به صورتی دیگر در حال تکرار است در چند سال اخیر با اوجگیری حرکت ملی و آزادیخواهانه در آذربایجان جنوبی، تئوریسین های حزب اللهی، کمونیستها و سلطنت طلبها سعی می کنند به افکار عمومی مفهوم مجرمانه ای از اصطلاح «پان تورکیسم» القا کنند برای مثال پان تورکیست یعنی نژاد پرست، جاسوس کشورهای بیگانه و عامل اختلاف بین اقوام ایرانی و نهایتا سعی می کنند حرکت ملی آذربایجان جنوبی در افکار عمومی با پان تورکیسم ابداعی آنان گره خورده و خود را نشان دهد و از این کار دو هدف دنبال می شود در وهله اول نفوذ اخلاقی و سیاسی حرکت ملی و آزادیخواهانه آذربایجان جنوبی به دلیل صفات مجرمانه در افکار عمومی کاهش یابد و نهایتا زمینه برای سرکوب وسیع آزادیخواهانه آذربایجانی فراهم گردد البته کم کم در دادگاههای انقلاب ایران مجازات آزادیخواهان آذربایجانی به جرم پان تورکیست بودن به رویه قضایی تبدیل می شود.
نگاه ایدئولوژیک و نگاه علمی به مقوله نژادپرستی
در نگاه ایدئولوژیک، نیروهای افراطی مثل حزب اللهی ها، کمونیست ها و سلطنت طلبان معمولا نیروهای سیاسی را بصورت سیاه و سفید و کاملا متضاد باهم رنگ آمیزی می کنند دیگرجایی برای رنگ خاکستری باقی نمی ماند مرز بین مخالف و دشمن مخدوش می شود برای آنان مبارزه سیاسی به مفهوم بودن و یانبودن است پیروزی بر دشمن به اصطلاح پان تورکیست نژادپرست به معنی بودن و شکست از دشمن به اصطلاح پان تورکیست نژادپرست به معنی نابودی است. تمام تجارب تاریخی بخوبی نشان می هد وقتی در یک جامعه افکار عمومی نیروهای سیاسی را بصورت سیاه و سفید یا بصورت دیو و فرشته می بیند و نیروی سومی بنام مخالف نمی شناسد عملا زندگی مسالمت آمیزسیاسی و به تبع آن انتقال قدرت سیاسی بطور مسالمت آمیز و دموکراتیک غیرممکن می شود و در عملا انتقال قدرت سیاسی با توسل به خشونت و نیرنگ صورت می پذیرد و باز تحقیقات بیطرفانه بخوبی نشان می دهد اگر مشخصه قدرت سیاسی در یک کشور چند ملیتی، خشونت و نیرنگ باشد راسیسم دولتی امری اجتناب ناپذیر می باشد برای مثال می توان از راسیسم دولتی در زمان خاندان پهلوی ، راسیسم دولتی در جمهوری اسلامی و یا از راسیسم دولتی در رژیمهای سابق کمونیستی در بلوک شرق نام برد بنابر این با برچسب زدنهای ایدئولوژیک نمی توان به مبارزه نژداپرستی رفت اما در نگاه علمی پایه حقوقی رابطه سیاسی مد نظر قرار می گیرد در قوانین کشور گفتارواعمال نژادپرستی بصورت علمی توضیح داده می شود و برای اجتناب از نژادپرستی خطوط قرمز قانونی وجود دارد هرفرد یا جریان سیاسی با هر باور سیاسی و ایدئولوژیک اگر از این خطوط قرمز قانونی عبور کند به جرم نژادپرستی محاکمه می شود بطور کلی در سیستمهای سیاسی دموکراتیک برای نژادپرست خواندن یک فرد و یا یک جریان سیاسی رعایت سه شرط قانونی لازم است
١- عامل مادی، یعنی به فرض فردی سخنی گفته و یا عملی از او سر زده باشد که بتوان با استناد به آن گفتار و یا عمل آن فرد او را نژادپرست خواند.
٢- عامل قانونی، یعنی گفتار و یا عمل آن فرد از نقطه نظرقانونی نژادپستانه توصیف شده باشد.
٣-عامل مسئولیت، مسئولیت در ارتکاب به جرم نژادپرستی شخصی است یعنی فقط آن فرد ر ا می توان به جرم نژادپرستی مورد تعقیب قرار داد به فرض اگر او عضو یک حزب سیاسی است صرفا بااستنادبه گفته و یا عمل آن فرد نمی توان حزب مذکور را نژادپرستانه توصیف کرد مگر اینکه خود حزب بعنوان یک مجموعه مرتکب جرم نژادپرستی شود. البته درتاریخ معاصر ایران دهها تشکل سیاسی و فرهنگی با استناد به گفته و یا اعمال چند فرد غیر قانونی و منحله اعلام شده اند.
همچنانکه نژادی پرستی از نقطه نظر قوانین دموکراتیک جرم محسوب می شود در واقع بنا حق یک فرد یا یک جریان سیاسی را نژادپرست خواندن نیز افترا و تهمت محسوب شده و مجازات قانونی دارد بنابراین کسانی که که با دستآویز قرار پان تورکیسم خود ساخته به حرکت ملی آذربایجان جنوبی تهمت نژادپرست می زنند در واقع بر علیه مردم آذربایجان مرتکب جرم می شوند.
چهارشنبه, ژوئیه 17, 2013 - 18:10
بابک آزاد
No comments:
Post a Comment